onsdag 20 maj 2015

Nu börjar det ge resultat!

Det jag saknade mest under min förra graviditet var absolut träningen! Jag valde att inte träna något särskilt förutom promenader. Jag vet att man kan träna och allt men jag var väldigt väldigt rädd om det där lilla pyret som växte i magen så rent psykiskt kändes det skönt att ta en lååång vila från allt vad träning heter! 

Jag gjorde mitt andra kejsarsnitt i oktober, och trots att man tycker att världen kommit långt i allt får man, och det finns väldigt lite information om hur man kommer igång igen efter ett snitt. Men jag bet tag i de sura äpplet och började försiktigt försiktigt! Första månaderna tog jag bara lätta promenader och gjorde de övningar man fick från sjukgymnasten på sjukhuset, mycket knip i början. Promenaderna blev längre och tempot ökade och jag kunde börja styrketräna lite lätt efter några månader. Jag valde att följa Olga Rönnbergs bok - Träning för nyblivna mammor, jag är idag jätte glad att jag faktiskt orkade fullfölja det upplägg hon har i boken! Känner nu när jag gjort 3 steg av 4 i boken att jag kommit tillbaka väldigt bra. 

När Elsa var ungefär 5,5 månad började jag springa lite igen, först bara runt 2-3 km men nu har jag kunnat trappa upp till ca 4-5 km och det känns bra!! 😃 

Försöker hinna med 2-3 styrketräningspass i veckan och ungefär 2 pass med löpning eller promenader. Familjen kommer alltid i första hand så upplägget varje vecka varierar men man brukar kunna hitta ett hål här eller där! Nu framöver tänker jag däremot försöka öka på löpningen! 
Förra veckans upplägg:
Tis - 40 min styrka 
Tors - 5,2 km löpning
Fre - 50 min styrka
Sön - 40 min styrka + 2 km löpning 

Det viktigaste är väl ändå att man gör vad som känns bra och rätt för en själv! Och jag är där, där allt känns fantastiskt bra, där jag är nöjd med mig själv och vad jag lyckats åstadkomma med min träning! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar